rainred - älskar regn och var rödhårig förut -

Boktolva 2013

2012-12-15 | 22:01:00 | December 2012
Bokåret 2012 är inte slut ännu, har några böcker kvar att läsa klart och en av dem är Hobbiten av Jrr Tolkien då vi ska se filmen Hobbiten - en oväntad resa (den första delen av 3) nästa lördag och då ska boken vara utläst, knappt 55 sidor kvar! Skööönt! Sen har jag två böcker som jag läst halva hitills och jag har som mål att läsa ut dem också före nyåret!
 
Men jag har redan nu spikat boktolvan för 2013!!! Är ni nyfikna på vilka böcker jag valt?
Nästa år kommer jag att fokusera annorlunda. Ska fokusera på författare som man är nyfikna på och inte läst tidigare eller vill återvända till:
Paolo Coehlo (har läst alkemisten tidigare)

Lauren Oliver (en av de bästa ungdomsförfattare i min ögon)

John Boyne

Noel Barber

August Strindberg (missat att infira det löftet att läsa en av hans böcker  i år)

Audrey Niffenegger

Susanna Tamaro (har nästan alla henne böcker och bara läst en av dem, skärpning)

Maria Ernestam

ngn bok från perioden 1:a världskriget

ngn bok från perioden 2:a världskriget

bok från Kina/Japan

Minst en bok från bokmässan i år (har läst två och båda var BRA men har 4 kvar att läsa)

 

Så nu vet ni hur jag lagt upp planen men det kanske inte blir alla böcker. Om man jämför med boktolvan för i år så är 4½ böcker utlästa men jag har även läst en massa andra böcker tack vare de två bokcirklar man är med i. Jag kommer att redovisa bokåret 2012 senare före årskiftet och då berättar jag vilket/vilka böcker som var årets bästa!

Ta hand om er och det ska jag samtidigt som man kurerar sig mot hostan. Snart är den BORTA! (haft hosta sen 5 december, dvs 10 dagar!!)

KRAM


Instagram

2012-11-12 | 15:12:51 | November 2012
Jag har instagram så följ gärna mig där. Uppdaterar bättre där då man gillar formaten att publicera ögonblicksbilder.
 
rainred73 heter jag där!

recensionexempeln "Nina av en slump"

2012-11-12 | 15:10:00 | November 2012
Hej! nu ska jag blogga om boken Nina av en slump som vår bokcirkel Bokbubblarna fått recensionexemplar av.
Vi fick boken av Sekwa.
 
En lättläst bok som tyvärr är lite för kort, det vill säga den slutade apurt. Jag blev några gånger förvirrad när jag läste boken, vad hände egentligen och vad var fantasier?
 
Man fick lära känna Nina på 4 dagar som boken var uppdelade i.  Det hände saker som påverkade hennes liv och hennes omgivning båda på gott och ont. Man fick se hur Nina förändrades från en ung och naiv flicka till en ung kvinna. Man fick också se hur Nina växte upp genom tillbakablickar.
 
Språket i boken var lättläst även om man hamnade på villospår ibland.
Jag ville gärna fortsätta läsa om Nina, hennes mamma Suzy och de andra människor som finns med i deras liv men jag får väl nöja mig med det som fanns i boken.
 
Språket och flyt: en 4:a
berättelsen: en 2:a
tillfredställelse efter att ha läst ut boken: en 2:a
Slutbetyg: en 2:a tyvärr...
 
 
 
Tack Sekwaför bokexemplet man fick!
 
Det ska bli kul att träffa de andra i Bokbubblarna på onsdag och diskutera boken. Får se vad de tycker om boken. Sen återstår det om jag får teckenspråkstolkar denna gång. har alltid fått tolkar hittills men nu säger de att det ser mörkt ut på denna fronten denna vecka.. Hrmf..... Nåja!
 
Uppdatering: vi bokcirklade idag (14/11) om boken och betyget blev lite bättre mer som 2,5:a och det är en bra bokcirkelbok tycker jag faktiskt då man får nya infallsvinklar genom att diskutera om boken och dess symbolik. Intressant!!
Ps, jag fick tolkar idag också!
 
Höstkramar på er alla!

Dagens bibeltext (Josua 1:9)

2012-10-16 | 11:13:52 | oktober 2012
Jag har ju sagt: Var tapper och stark!
Låt dig inte skrämmas, bli inte förskräckt!
Herren, din Gud, är med dig i allt vad du gör.
 
 
Var med mig idag! Amen

chockad

2012-10-03 | 09:45:16 | oktober 2012
Just nu har jag läst 13 böcker. Min rekordskörd per år var tidigare 10 st.
En annan sak som förvånar mig det är bara 4 st av årets boktolva som man läst ut. Hur sjuttom kom de andra böckerna in? Hmmmm. (bokcirklarna misstänker jag)
 
Men det är skönt att ha läslust... För mig innebär det att läslusten kommer när jag är ledig utan någon åtagande. såsom semester och långledigheter.
 
Hur går det då med min bokköpstopp.. Den är sisådär men jag har förbättrat mig när det gäller bokköp. Jag frestas inte lika lätt längre. Tillåter mig att köpa typ 3 gånger om året: när jag fyller år, bokmässan och julklapp till mig.
Sen i övrigt är det lätt att inte frestas så mycket. Bara att vänta längre så kommer boken man är sugen på till de second hands affärer som jag besöker så priserna blir mycket billigare (5-20 kr).
 
Jagar fortfarande Tamaros sista bok: Lyssna på ditt hjärtas röst. Den är SVÅRT att hitta men en dag ska jag ha den i bokhyllan!
 
Som tur har man lite mindre än 3 månader kvar till nytt bokår så man kan skriva ny boktolva.
 
Nu ska jag återvända till boken Pojkarna av Jessica Schiefauer. En mycket bra  och välskriven bok än så länge.
Därefter måste jag läsa nästa bokcirkelbok Hello Kitty måste dö. En konstig bok efter 1:a kapitel! Bisarr.....
 
Oki nu sänder jag bokkramar till er alla!

andra boken från bokmässan på g nu.

2012-10-02 | 12:23:42 |
pojkarna av Jessica Schieffer. mycket bra o lätt läst. man blir fångad av handlingen.


den förra bok jag läste var Änglarnas svar av Stefan Einhorn. en mycket bra bok.



härligt väder idag

2012-09-24 | 13:49:30 |
det är skönt att vara ledig idag o vädret är toppen. åker spårvagn just nu. Sen är man även glad för att man nu kan blogga från mobilen igen. kram på er alla



idag 3 år!!!!

2012-08-30 | 09:16:00 | Augusti 2012
ja, 3 år sedan man blev diakonvigd!!
 
 
 

Soptippen nästa

2012-07-14 | 14:21:30 | Juni 2012

20120714_142015 (MMS)

Soptippen nästa


Saknar er alla mina systrar i Kristus.. Kram

2012-06-29 | 12:38:00 | Juni 2012

20120629_123556 (MMS)

Saknar er alla mina systrar i Kristus.. Kram


Dessa böcker har man nu läst ut på jobbet....

2012-06-29 | 12:27:22 | Juni 2012

20120629_122449 (MMS)

Dessa böcker har man nu läst ut på jobbet. Mycket bra bägge två. Bokkramar


Desserten ikväll, mumma

2012-06-26 | 20:03:34 | Juni 2012

20120626_200131 (MMS)

Desserten ikväll, mumma


Länge sedan jag skrev i blogget

2012-06-26 | 09:50:58 | Juni 2012
förutom all mms bilder!
Idag är man ledig  Tog kompledigt för det behövs. är trött efter att ha jobbat på en läger (16-20 juni) och haft en gudstjänst plus tvillingdop i helgens.. Skönt att få sova ut lite och bara vara idag!
Igår gjorde jag en fynd på Ebbes hörna en bok för 20 kr, jajamensan. Jag köper bara till bokcirklar och bokbubblarnas nästa bok (böcker egentligen) är följande Mrs Dalloway av Virgina Woolf och Timmarna av Michael Cunningham. Timmarna är en bonusbok eftersom båda är tunna böcker vilket passar mig bra. Dessutom är Mrs Dalloway en klassiker. Jag tycker om att läsa klassiker har jag märkt men då är boken i fråga ofta en mycket bra bok. Minns fjolårets klassiker: Frankenstein som jag gillade jättemycket! Timmarna hade jag hemma redan i bokhyllan oläst så nu i sommar ska båda bli lästa! Happy!

Min midsommar började i torsdags och varade i två dagar. Först hos min pappa och Leasa sen hemma här i ljuva hemmet. det var sååååå skönt! Mycket god mat och avkopplande sysslande. Micke, alltså min älskling sade en sak som verkligen stämmer. Hos min pappa och Leasa spelar vi alltid Gin Rummy och hos Mickes föräldrar Yatzy! det är roligt med spel. Konstigt nog spelar vi ingenting härhemma.... hrmf....

Nu är det inte så många dagar kvar tills jag reser bort med mina älsklingar (maken och kameran) ;)

Ta hand om er alla! och som alltid en stor KRAM

Potatis från pappas grönsaksland o majtesf...

2012-06-22 | 17:53:34 | Maj 2012

20120622_172639 (MMS)

Potatis från pappas grönsaksland o majtesfilen från klädesholmen. Mums


Häftig ända på dill-kvisten

2012-06-22 | 17:08:44 | Maj 2012

20120622_170325 (MMS)

Häftig ända på dill-kvisten



Tessan

äntligen nu händer för dig. Uno opererades förrigår hägra hand. nu har han svårt att använda vänstra handen. jag får diska varje dag. usch.. fr man räkna med. haha. han går på sjukskriven i 6 v nu.



Allt bra med dig?


sandija-döv-fotografier

Fin bild! ;D



PUBLICERAT: 2011-10-21, 17:37:33 | URL: http://kwieien.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: